Translate

måndag 27 januari 2014

Ibland hatar jag

Söndag bestod av mycket sofftid.. Ont i huvudet och feberkänsla i kroppen hela dagen.. Av gårdagens planer blev därför ingenting. Men inte bara jag som avboka. Blev inställt från alla håll. Sjuka barn och upphämtning av bandyprylar gjorde så inget blev av någonting.. Helt enkelt inte meningen det skulle bli.
Tänka positivt är lite min grej. Är såpass duktig på detta att jag ibland får känslan av att folk inte tar mig på allvar.
Tänka positivt och känna positivt är inte alltid samma sak.. Är inne i en period då känslan inte riktigt vill ta åt sig av tanken. Men vet ju att tanken är det ända som kan förändra känslan så, keep on going.
Hade igår kontakt med ett riktigt adhd proffs.. Hon fick mig att komma ihåg det jag lärde mig för flera år sedan.. Nämligen att självförtroende är sååå viktigt när man pratar med folk.. Är man osäker så ökar risken för missförstånd med 99%.
Detta kan vara det jag HATAR med min ADHD
Är så trött på att när jag säger något och den andra personen svarar, så verkar det som jag sagt något helt annat. Och när jag försöker förklara så tar dom det ofta som om jag bara försöker försvara det jag först sagt.. FEL.. Jag vet i mitt huvud hela tiden vad jag vill ha sagt och vad jag menar.
Viker inte en tum på vad jag mena från början.. Men det kommer ut ur min mun så fel att det blir en konflikt. Slutar ofta med att den andra ger upp och först när jag lugnat mig kommer min mening ut rätt så den andre förstår. Men då har det allt för ofta redan sagts ord som inte hade behövts.
Jag är klok... Jag vill aldrig illa... Men jag vill ofta för mycket.... Varför ska det vara så svårt.... Om ni normalstörda bara kunde lära er att alltid lyssna rätt från början.
Har även reflekterat över att folk ofta tror att jag länge funderat, att jag länge och ofta gått och tänkt på något. Något som plupp, kommer in i mitt huvud och ut ur min mun. Bara så där, och så tror de att det är något väl genomtänkt. Ibland kanske, men inte så ofta som folk verkar tro.
Men som sagt jag vet att detta alltid blir ett större problem när jag känner mig osäker.. Och ja jag är nu i en period då den självsäkra Ulrika känner sig ganska osäker på sig själv och sin duglighet som person.
Skriver period för jag vet att det går över.. Jag vet vad det beror på, och jag kämpar. Jag har verktygen... Skaffade dom när det var som värst för 7-12 år sedan.
Proffset jag pratade med är Madde och ordförande i Attention Hisingen Kungalv Finns även på facebook här. Hon har även en blogg som ni hittar till höger under "Bloggar jag följer"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar