Translate

lördag 28 september 2013

Anpassa mig ?

Blev inbjuden av en vän till en sida på Facebook för en tid sedan "Neurobloggarna - Följ våra temaveckor". En sida där folk som bloggar om NPF (Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) kan sprida sitt budskap, sin lärdom och sin vardag.. Har förstått att de flesta är föräldrar till barn med NPF.. Försöker läsa olika bloggar, men många skriver så långa texter, och för mig med ADHD måste det vara super intressant, eller så måste jag va på rätt humör för att läsa en längre text..
Senaste temat var Anpassning.. Har funderat på detta.. Hur anpassar jag mig till min diagnos.. Det korta svaret är. Det gör jag inte, omvärlden får anpassa sig efter mig.. Men så enkelt är det ju inte...
Hela livet har jag försökt anpassa mig. Men numera försöker jag lägga mest krut på att bara acceptera. Att inte gå in i en depression för att jag är och gör saker annorlunda. Att älska mig själv. Men det har tagit sin tid att komma dit.. Jag är fyllda 45. Även om jag klarar och förstår mer idag, betyder inte att jag plötsligt kan. Men jag har lärt mig med ålder och erfarenhet.. Men i mitt huvud kan det fortfarande vara väldigt osäkert. 
Har alltid varit bekräftelsetörstig. Är fortfarande, men inte alls lika mycket.. Men önskan om bekräftelse är oftast inte i den mening många tror..
I min bekräftelsetörst har det alltid också ingått en fråga.. Var det här rätt? Sa jag rätt? Är det okej å göra så här? Tycker du om mig? Gör du verkligen det? I min anpassning har det förutom att acceptera och gilla mig själv också ingått styrkan att be om hjälp. Boendestöd är inget man är stolt över att behöva. Men vad det hjälper mig. Medicin, Ja det behöver jag. Men bästa medicinen är folks förståelse.

6 kommentarer:

  1. RESPEKT! Tack för att du delar. Citatet från A E är mitt favorit citat. Jag är liksom du i accepterande fasen men jag är förbaskat trött på att anpassa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)) Ja det är en favorit som jag delat flera ggr.. Kämpa på, är skitjobbigt men finns ju inget annat att göra och det ger resultat.. Min väg till acceptans är kantad med mycket skratt.. Att se ens problem med lite humor gör det inte bara enklare utan så mycket roligare. Inte sagt att situationen när ens problematik lyser som solen i en smutsig vindruta tidigt en morgon var ett dugg kul när den skedde..

      Radera
  2. Bra skrivet, Jag fick som vuxen Asperger syndrom. Har sökt hjälp i hela mitt liv för att bli normal och med känslan känna mig normal, med diagnos fick jag svar och där började min resa mot acceptans av mig själv. Har något man kallar kronisk depression, har gått för länge med för stor belastning, men jag mår ändå mycket bättre och har gett upp det krig jag förde mot mig själv vareviga dag. Men varje dag är ett arbete, strategier, möten, vardagliga saker. Jag önskar förstås mig vänner, ett rikt liv, händelser etc. men varje gång jag hamnar i sådana situationer så blir jag fullständigt dränerad och deppig, fan jag som hade hoppats på den stora förändringen, det är svårt att acceptera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för du delar med dig... Det är skit att man inte kan få mer hjälp efter man fått diagnos.. Att få namn på sin problematik hjälper, men bara för ett ögonblick.. Kämpa på är lätt att säga... Men det är det ända man kan göra.. Jag hoppas du fortsätter att göra saker som är skitjobbiga, för av erfarenhet vet jag att det blir lättare och lättare.. Se det som träning.. Jag har själv väntat på den stora förändringen.. Men den kom aldrig. Förändringen sker i små små steg.. När jag accepterade det och nöjde mig med det lilla, blev känslan inom mig lättare. Kram

      Radera