Translate

fredag 21 februari 2014

Herr/Dam, sport, samma ?

En ny prinsessa har fötts.. Grattis Madde och Chris. Grattis Estelle som fått en kusin. MEN kan ändå tycka att det är lite orättvist..
När Kronprins O föddes för snart 22 år sedan, stod det inte en rad i tidningen. Dom nämnde det inte ens på nyheterna. Och jag lovar det var en stor händelse.
Största och bästa händelsen i mitt liv, enda fram till dags dato.
Det är minst lika konstigt hur media väljer att bevaka herr och dam sport... Idag när hockeykillarna spelar kommer Sverige stå still.. Igår när tjejerna spela.. Ja matchen uppmärksammandes men nä, inte samma..
I bandy, där är det värre... Inte en enda match i Bandy-VM för damer sänds på tv.. Inte en ända match från tjejernas slutspel sänds i tv.. Herrarna har iallafall några.
I skidåkning är det ingen skillnad på tid och plats i media, det gillar vi.
Men i lagsporter är det skillnad.
Det är skillnad att titta på, men ligger inte skillnaden mest i att vi inte är vana att se tjejerna.
Desto större anledning att inte göra skillnad. Men vem gör skillnaden? Jo media... och varför. Det undrar jag.
Tror mig dock veta svaret... Det finns inte lika mycket pengar hos tjejerna.. Precis som det inte gör i bandy..
Med mördande reklam och lika mycket media-tid skulle bandy (dam & herr) och tjejerna komma ikapp herr hockeyn/fotbollen. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar