Translate

tisdag 1 oktober 2013

-Du och din jävla ADHD

Hade lite bråttom när jag skrev mitt senaste inlägg.. Tyckte killen Jojje på TV4 nyhetsmorgon var så bra.. Har följt honom på hans sida på fb en tid. Här är länken till klippet igen Nyhetsmorgon Tv 4 2013-09-30. Han pratade bl a om att inte använda sin diagnos som ursäkt.. Tyvärr och med sorg i hjärtat måste jag erkänna att det gjorde jag till en början. Såg det inte så då, men gör det i dag. Vad jag inte förstod då, var att jag gick in i en svår depression. Direkt efter jag fått min diagnos 2001 hamnade jag först i ett lyckorus. Äntligen hade jag fått svar på varför jag var som jag var. Men jag fick ingen hjälp att förstå. Vilket resulterade i att jag la mig ner i sängen och väntade på att adhd skulle gå över. Diagnosen gjorde ju inte mitt liv lättare. Jag var ju fortfarande "dum". Men med en inbyggd jävlar anamma och några få eldsjälar runt mig, började jag be om hjälp. Men inte förrän jag förstod hur det påverkade min sons liv. Jag ryckte inte upp mig för min skull utan för hans. Vilket betydde att jag inte ryckte upp mig på "riktigt". Jag använde fortfarande min diagnos som ursäkt. Inte ens när son skrek -Du och din jävla ADHD, förstod jag.
Men i takt med att jag bad om hjälp kom också kunskap. Kunskap om vad min diagnos faktiskt va/är. Att jag med adhd har många styrkor, att jag inte är dum. Att min depression inte var adhd. Att jag inte var adhd.
Tänker inte skriva mer om detta nu, tungt ämne och inte roligt att skriva. Men kände det var dags att erkänna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar