Translate

måndag 14 oktober 2013

Rutiner i huvud, inte i ryggmärg

Ny dag i ny vecka ger nya möjligheter sägs det. Och visst känns alltid en måndag mer som en nystart, än en torsdag. Men varje dag är en ny dag. En ny dag med en ny morgon..
Morgonrutiner, jag har rutiner, men dom sitter inte i ryggmärgen.. Vilket kunde ställa till det när son gick i skolan. Inte så mycket i småskolan som när han blev äldre och fick egna rutiner.. Jag föll liksom.. På första kvartssamtalet i sjuan frågade läraren honom hur hans morgonrutiner såg ut.. Han förklara. Men la också till -Men om vi försover oss så får mamma inte hjälpa, hon får helst ligga kvar i sängen. För annars blir jag bara ännu senare. Ja så var det.. En vanlig morgon gick jag upp och fixa frukost. Han gjorde sitt och jag pula i köket och fick svara på några -Mamma, var är det...? Men var vi sena så irra jag bara runt och visste inte i vilken ände jag skulle börja göra något. Jag förvandlades till en förvirrad höna som sprang omkring huvudlöst och bara prata.
Efter det samtalet kom jag på mig själv med att studera honom på morgon. Jag blev imponerad och fascinerad av hur han följde samma spår varje morgon, hur trött han än var.. Fick efter lite efterforskning klart för mig att jag var ingen dålig mor, min adhd var det som ställde till det.. Rutiner är något som man får nöta in med tanke varje gång... Det sätter sig inte i ryggmärgen.. Mina rutiner är bättre idag och kräver inte lika mycket energi, men de går fortfarande inte på automatik.. De tänks.... Därför ar jag så glad för min hund, Hon rutar in min dag i 4 timmars-pass.. Precis som son gjorde som barn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar